Sunday, August 23, 2009

Bina Insan Guru

Sebagai bakal pendidik a.k.a cikgu kami diwajibkan untuk menjalankan Program Bina Insan Guru (BIG). Sume bakal guru ada laksana program nie. Kalau tidak, takleh dapat ijazah. MALANG... Oleh itu, dengan separuh terpaksa dan separuh rela aku telah menjalankan program ini dengan jayanya. Pergh bangga siot..! Eceh, macam kau sorang je g BIG Dayah. Abaikan. Sem nie ada 2 BIG kena buat. Pertama, khidmat masyarakat. Kedua, perkhemahan. Jom tengok sesama..

Pertama adalah BIG khidmat masyarakat. Kami sekelas telah berkhidmat masyarakat dengan bermural di dinding blok G di IPGM KPM. Ekceli, cumalah mengecat semula cat yabg telah pudar. Oleh itu, maktab sudah kembali ceria taw. Kat blok G tu je lah. HAHA~
Bukan mudah nak bermural rupanya. Nampak senang. Ceh kacang je nie. Rupa2nya. Huish, susah jugak nie nak cat2 ek. Tinggi la pulaknya. Kena panjat2 tangga. Sangat bekerjasama lah dak2 PK2 nie. Hehehe.. Hasilnya, sangat la cantik. Dalam terpaksa rela akhirnya saya gembira juga.

Mari lihat!


inilah dinding di blok G sebelum dan selepas. cantik kan? hehe~


bertungkus lumus nak siapkan mural ni ha. siap main panjat2 lagi.


saya la tu yg tgh panjat tangga tu. eheh. rajin kan? kiki


sambil mengecat sambil berposing. baru la cara!


tingginya saya dan ini sahaja yg mampu kucapai. gayat woo.. huhu~


ainul tgh panjat tinggi2 tu, kami bertiga dok bergambar je. mandur kan? haha!


dah siap. posing la kat hasil kerja kami. yeah!!


Kedua adalah BIG perkhemahan selama 3 hari 2 malam di Homestay Kampung Pt Penghulu, Melaka. Perkhemahan nie gabung 3 kelas. PK1 , Pk2 dan Pk3. Kami telah menjadi anak angkat kepada penduduk kampung ini. Satu keluarga, 5 orang. Siapa? Saya, Keyrie, Fiza, Intan dan Kak Fifi. Diangkat oleh En Ab Aziz Ibrahim dan Pn Norhayati Rasidek. Ibu dan ayah sangat sporting. Tetapi kami telah berjalan sejauh 3 batu untuk sampai ke rumah ibu. Ibu saje je taknak amek kami sbb nak kami jala tengok kampung. Huish.. Penat sungguh la kawan. Naseb baik sampai. Walaupun telah diangkat tetapi kami tetap kena tido khemah. Sakit badan woo.. Tido dgn lena je sbb dah penat. HAHA! Ada sesi LDK macam biasa dan refleksi la. Letih letih letih. Tetapi dalam keadaan terpaksa ini, aku juga menjadi gembira (yeke?) tapi penat dan penat dan penat lah.
Mari lihat !


misi membina khemah. sebelum tu, tangkap gambar dulu sbg penaik semangat.


bersama ibu angkat. first time jumpe selepas majlis simbolik penyerahan keluarga angkat. =)


sebelum bergerak berjalan kaki ke rumah ibu angkat.


bermulalah perjalanan kami yg sejauh 3 batu. jauh gilerh. ibu taknak amek lak tu sbb ibu suh tgk pemandangan kampung.. uhuh~


aktiviti membuat bakul. ibu ajar. bakulku jadi. sangat excited dan gembira kerana mampu hasilkan sebuah bakul dgn bantuan ibu. ngee~

kenangan bersama keluarga angkat sebelum bergerak pulang


saat mahu pulang abadikan kenangan di dusun duku. hehe

No comments: